
Til jul hadde jeg todelte tentamener bestående av et førsteutkast og et andreutkast av besvarelsene mine. På denne måten hadde du muligheten til å kunne bearbeide teksten på en måte du kanskje ikke hadde kunnet om du kun hadde fått en dag å skrive på. Jeg mener dette var en utrolig bra måte å arrangere en tentamen på. Ikke bare fordi vi som elever fikk litt pusterom mellom skriveperiodene, men også fordi vi hadde muligheten til å få litt tilbakemelding av læreren etter første skriving og derved kunne forbedre teksten utifra dette. Hvis jeg skulle kommet med noe negativt ved å arrangere en tentamen på denne måten, vil det kunne være litt stress å ha ganske få timer å skrive på den første gangen man skrev. Selv om dette ikke var et stort problem for meg, kunne det fortsatt blitt arrangert litt bedre på denne fronten.
Jeg opplevde at jeg ikke forandret så utrolig mye på førsteutkast av tekstene mine den andre gangen vi fikk til å bearbeide de. Stoffet hadde jeg funnet og skrevet i førsteutkast, mens i andreutkast jobbet jeg mer med nøyaktige kildehenvisninger og tekststruktur. Det å få tilbake en tekst jeg ikke hadde sett på en stund mener var både bra og dårlig. Bra, ved at vi hadde fått en hvilepause med litt tid til å tenke over oppgaven. Dårlig, ved at vi hadde glemt mye av det vi hadde skrevet og måtte sette oss inn i det igjen. Men om jeg skulle gitt en total vurdering av denne måten å arrangere en tentamen på må jeg si at de positive elementene regjerer over de negative.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar